Search result for: "Semenanjung"


Persamaan Politik Israel Dan Politik Melayu?

Bila Israel menakluki Tebing Barat, Gaza dan Baitulmuqadis Timur selepas peperangan 1967, dan mahu menjajah penduduk mereka sekali, Yeshayahu Leibowitz sudah tahu akan hala tuju Israel
0 Comment 9222 view

Protect Malaysia To Protect Sabah, Sarawak


KOTA KINABALU, Malaysia:Former ambassador and insightful political commentator Datuk Dennis Ignatius is correct in saying that Sabah and Sarawak “have tended to take a more detached view of the culture wars raging in Semenanjung”.

0 Comment 51796 view

Will Malaya One Day Secede From Malaysia?

BANGKOK, Thailand--There is a clear danger the Federation of Malaya may one day secede from Malaysia. This is not as far-fetched as it seems. 

 
0 Comment 85262 view

Tarif Yang Telus Dan Saksama Untuk Industri Perkhidmatan Air

KUALA LUMPUR, Malaysia--Apabila kerajaan memulakan Penstrukturan Semula Industri Perkhidmatan Air Negara (PSIPAN) pada tahun 2003, ia adalah untuk memperbaiki industri yang bermasalah ini yang kuat dipolitikkan dan beroperasi dengan pelbagai model yang gagal.

0 Comment 55061 view

Sabah And Sarawak A Priority In Government's Transformation Agenda

KOTA KINABALU, Malaysia--The government, with assistance from the Attorney General’s Chamber (AGC), will be looking at amending several critical legal provisions in the Malaysia Agreement 1963 (MA63) to reinstate the rights of the people in Sabah and Sarawak as per the agreement upon joining Malaysia.

0 Comment 60059 view

PM setuju laksana reformasi kerana terdesak

KUALA LUMPUR, Malaysia--Terima Kasih Tuan Yang Dipertua kerana memberi peluang kepada Tuaran untuk turut serta membahasakan RMK12 yang telah dibentangkan oleh Perdana Menteri pada Isnin 27 Sept 2021.
0 Comment 56564 view

Stop Privatisation Of Slope Management Before More People Die

KUALA LUMPUR, Malaysia--There had been a series of landslides causing loss of life, homes and public infrastructure, the most recent being at Jalan Simpang Pulai-Blue Valley heading toward Cameron Highlands on the 18th September 2021.
0 Comment 96498 view

Masalah-Masalah Pekerja Pembersihan Di Hospital Tanjung Rambutan Masih Berterusan Dan Enggan Diselesaikan Oleh Majikan

KUALA LUMPUR, Malaysia--Kontrak perkhidmatan pembersihan di Hospital Kerajaan di negeri Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis telah diambil alih oleh Edgenta UEMS Sdn. Bhd. yang merupakan subsidiari kepada syarikat GLC, UEM Edgenta pada 01-01-2020. Sejak itu, pekerja-pekerja pembersihan terutamanya pekerja-pekerja di Hospital Tanjung Rambutan menghadapi pelbagai masalah yang masih enggan dan tidak diselesaikan oleh UEMS sehingga ke hari ini.

0 Comment 62816 view

Kejayaan Rampasan Dan Penahanan Suspek Penyeludupan Sumbu Badak Di Bawah Operasi Bersepadu Khazanah (OBK)

KUALA LUMPUR, Malaysia--Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara Semenanjung Malaysia (PERHILITAN) di bawah Kementerian Tenaga dan Sumber Asli (KeTSA) melalui Operasi Bersepadu Khazanah (OBK) Zon Tengah telah berjaya menahan dua (2) orang suspek warganegara Malaysia pada 9 September 2021 di bulatan Masjid KLIA Sepang, Selangor kerana melakukan jenayah yang melibatkan penyeludupan hidupan liar.

0 Comment 62248 view