Search result for: "Eropah"


Strategi Baharu Moscow Pikat Malaysia Dan Kuasa Serantau

Forum Ekonomi Timur ke-9 Eastern Economic Forum (EEF) di Vladivostok mencipta dinamik kuasa baharu serantau, dan mencerminkan niat strategik Rusia untuk memperkukuhkan lagi pengaruhnya dalam domain Global South dan kuasa-kuasa baharu dalam blok bukan Barat
0 Comment 1867 view

NATO Beralih Fokus Kepada Beijing Dan Indo-Pasifik

Sambutan ulang tahun ke-75 Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) pada awal bulan Julai telah mencetuskan perdebatan baharu mengenai kepentingan dan skop masa depan NATO
0 Comment 12431 view

BRICS: Kuasa Baharu Atau Potensi Merudum?

KUALA LUMPUR, Malaysia: BRICS ialah organisasi antara kerajaan (intergovernmental organisation) yang ditubuhkan pada 2006 yang terdiri daripada Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan, yang pada asalnya dijadualkan untuk memupuk hubungan ekonomi dan dialog politik yang lebih mendalam di kalangan negara anggota.
0 Comment 27753 view

Satira Haiwan Dalam Dewan

KUALA LUMPUR, Malaysia--Mukhadimah: Tulisan ini adalah satira (daripada bahasa Inggeris "satire", daripada Latin "satur") yang ditakrifkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sebagai karangan sindiran. Ia memberi huraian berikut: Unsur sastera yang mencampuradukkan sikap kritis dengan "humor" dan "wit" sehingga berjaya memperkatakan secara sindiran tentang kemanusiaan dan institusi manusia lazimnya dijelaskan secara simbolik dengan menggunakan watak-watak binatang.

0 Comment 52890 view

"Act Of God" Atau Manusia Yang "Mempertuhankan" Kapitalisme?

KUALA LUMPUR, Malaysia--Parlimen baru-baru ini dikejutkan dengan kenyataan Menteri Tenaga dan Sumber Asli Takiyuddin Hassan, bahawa kejadian bencana alam yang berlaku di kawasan Gunung Jerai, Kedah pada bulan lepas merupakan takdir Tuhan atau ”act of God” . Isu nya ialah ianya bukan takdir Tuhan, tetapi perbuatan manusia yang ‘mempertuhankan’  keuntungan dan kapitalisme  itu .
0 Comment 69680 view

'Bangsa Melayu Dalam Kesusasteraan Kuno'

KUALA LUMPUR, Malaysia--Malai’ adalah nama yang disebut-sebut dalam manuskrip-manuskrip purba India untuk satu bangsa yang tinggal di Kepulauan Melayu. ‘Malai’ bermaksud Gunung atau Bukit. Ini bermaksud pada masa silam bangsa ini tinggal di dataran yang tinggi atau menunjukkan arah kedatangan bangsa ini, yang datang dari sebelah Utara India iaitu dari arah perbatasan pergunungan Himalaya.
0 Comment 130384 view

Sejarah Krisis Kelaparan dan Kejatuhan Kesatuan Soviet (USSR)

KUALA LUMPUR, Malaysia--Pada tanggal 26 Disember 1991, kira-kira 29 tahun yang lalu, telah menandakan suatu peristiwa yang besar dan bersejarah dalam lipatan ketamadunan manusia moden. Hasil dari pembubaran Kesatuan Soviet ini telah memerdekakan lebih kurang 15 buah republik di bawah penguasaannya. Ia juga menandakan sebuah penamat kepada episod Perang Dingin antara Blok Timur dan Blok Barat.

0 Comment 83846 view

Roti Yang Menghancurkan Kerajaan Dan Pemerintahan Rom

Kejatuhan Empayar Rom Barat pada tahun 476 AD berlaku kesan daripada akibat ketidakstabilan pengagihan makanan kepada rakyatnya di antara kerajaan Rom yang berpusat di Itali dan jajahannya yang berada di bahagian benua Eropah yang lain. Pemberontakan oleh rakyat golongan bawahan telah bermula dari German dan merebak sehingga ke Itali. Yang terselamat hanyalah Empayar Rom Timur yang berpusat di Konstantinopel sehingga ia jatuh kepada Turki seribu tahun kemudian.
0 Comment 86356 view

"If you want to go fast, you pay lah!"

Selepas gagal memastikan bekalan vaksin untuk rakyat Malaysia, Menteri bertanggungjawab sebagai Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK), Khairy Jamaluddin Abu Bakar nampaknya belum bosan untuk menuding jari kepada semua pihak selain daripada melihat kelemahan dan kegagalan diri dan pasukannya sendiri.
0 Comment 76118 view