Search result for: "Gerakan"


Strategi Baharu Moscow Pikat Malaysia Dan Kuasa Serantau

Forum Ekonomi Timur ke-9 Eastern Economic Forum (EEF) di Vladivostok mencipta dinamik kuasa baharu serantau, dan mencerminkan niat strategik Rusia untuk memperkukuhkan lagi pengaruhnya dalam domain Global South dan kuasa-kuasa baharu dalam blok bukan Barat
0 Comment 1867 view

Islamic Reformation Wave That Took Malaysia Off Track

The recitation of the Qunut Nazilah in the Dewan Rakyat by members of opposition parties PAS and Bersatu in July marked a serious and terrible deformation of the Malaysia we began with in 1963
0 Comment 16034 view

BRICS: Kuasa Baharu Atau Potensi Merudum?

KUALA LUMPUR, Malaysia: BRICS ialah organisasi antara kerajaan (intergovernmental organisation) yang ditubuhkan pada 2006 yang terdiri daripada Brazil, Rusia, India, China dan Afrika Selatan, yang pada asalnya dijadualkan untuk memupuk hubungan ekonomi dan dialog politik yang lebih mendalam di kalangan negara anggota.
0 Comment 27753 view

Pakatan Strategik Baharu the SQUAD Ubah Rubrik Kuasa Serantau

KUALA LUMPUR, Malaysia: Setiausaha Pertahanan AS Lloyd Austin bertemu pada hari Khamis lalu dengan rakan sejawatannya dari Australia, Jepun dan Filipina di Hawaii untuk mengeratkan hubungan dan meningkatkan kerjasama dan operasi ketenteraan, yang dinamakan sebagai pakatan baharu yang dikenali sebagai "The Squad."
0 Comment 33257 view

Stop The Burial Of Truth In The Case Of Amri Che Mat

KUALA LUMPUR, Malaysia: We call upon your government to stop the attempts to bury the truth in the case of Amri Che Mat who was enforced disappeared on November 24, 2016, in Kangar, Perlis, seemingly targeted for being a Shia Muslim.
 
0 Comment 47235 view

Hoping PAS Will Moderate Its Behaviour Is Just Wishful Thinking

KUALA LUMPUR, Malaysia: In a recent interview, Prime Minister Anwar Ibrahim said he would not reject the possibility of PAS joining the unity government subject to PAS accepting several core policies and respecting that Malaysia is a multiracial and multireligious nation. This comes after he had spoken earlier about his hopes for “rekindling” a relationship with PAS president Hadi Awang.
 
 
0 Comment 28742 view

PSM 25 tahun: Relevan-Berprinsip-Suara Marhaen

KUALA LUMPUR, Malaysia-25 tahun yang lalu, pada 30 April 1998 (Rabu), sehari sebelum Hari Pekerja, kami beberapa orang, antaranya Dr. Nasir, Selvam dan saya, bergerak pergi ke Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) Selangor di Jalan Pekeliling, Sentul, untuk mendaftar sebuah parti atas nama Parti Sosialis Malaysia (PSM).

0 Comment 51878 view

Jangan Biarkan Rasisme Toksik Bangkit Lagi

KUALA LUMPUR, Malaysia-Menjelang Hari Antarabangsa Penghapusan Diskriminasi Kaum, ‘International Day for the Elimination of Racial Discrimination’ yang akan disambut pada 21hb Mac, minggu depan, rakyat Malaysia malangnya dihantui oleh pelbagai isu mencetuskan emosi prasangka  kaum di kalangan masyarakat.

0 Comment 48975 view

Hadi’s Antics Are Aimed At Winning The Youth Vote

BANGKOK, Thailand-Parti Islam Se-Malaysia president Abdul Hadi Awang’s latest antics are causing a ruckus in Malaysian politics. Many are claiming these are the beginnings of an extremist uprising, out of disappointment of not becoming the legitimate federal government of Malaysia.

0 Comment 37340 view

Calling Upon The Perak MB To Call Off The Lanthanide Mining Project

KUALA LUMPUR, Malaysia--B•E•A•CC•H•, the environment cluster of the CSO Platform for Reform, along with 21 civil society organisations (CSOs), call upon the Perak Menteri Besar to retract his inaccurate remarks concerning the lanthanide mining project in northern Perak and gazette the entire site in question as a forest reserve.    

0 Comment 56090 view

Saya rasa ini sudah melampau


KUALA LUMPUR, Malaysia--Sepanjang perbicaraan Najib berkaitan dengan SRC International dan kita menyaksikan bagaimana kes ini telah “disegerakan” selama empat tahun kebelakangan (buat pengetahuan anda, perbicaraan kes liwat Fasa 2 Anwar mengambil masa selama enam setengah tahun), saya langsung tidak mengeluarkan sebarang komen atas dasar menghormati prinsip kebebasan dan integriti sistem kehakiman di Malaysia serta menyanjung pakar perundangan terkemuka dalam mentafsirkan dan menjalankan urusan penghakiman berlandaskan undang-undang bumi bertuah ini.

0 Comment 58122 view

Puteri Barisan Nasional Bersedia Menghadapi PRU-15!

KUALA LUMPUR, Malaysia--Terlebih dahulu saya ingin mengalu-alukan kehadiran rakan-rakan dari pelbagai sayap yang mewakili wanita muda komponen BN dan friends of BN yang datang dari jauh dan dekat.

0 Comment 75397 view

PAS Parti Loklaq, Cepat Koyak Bila Tak Dapat Habuan


JOHOR BAHRU, Malaysia--Saya selalu pelik dengan perangai pemimpin dari parti loklaq, PAS. Sebelum ini bila UMNO/BN desak Parlimen dibubarkan dan PRU15 disegerakan, mereka bermati-matian tolak desakan itu dengan alasan klise; masanya tak sesuai.

0 Comment 59835 view