Oleh Penyumbang INS

KUALA LUMPUR, Malaysia--Kami selaku ahli-ahli Parlimen mengucapkan tahniah kepada Profesor Dr Terence Gomez kerana mengambil pendirian berprinsip dalam meletak jawatan sebagai ahli panel perundingan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Tindakan meletak jawatan itu dilakukan sebagai langkah membantah kegagalan Pengerusi Panel Tan Sri Borhan Dolah mengambil tindakan.

Peletakan jawatan Terence menunjukkan beliau tidak hendak tunduk kepada penubuhan SPRM atau bersekongkol dengan mereka untuk menyembunyikan salah guna kuasa dalam pertubuhan tersebut.

Apabila panel-panel berkanun yang ditubuhkan di bawah undang-undang gagal melaksanakan tanggungjawab mereka, bagaimanakah kita menyelesaikan masalah itu terutamanya apabila kerajaan tidak bertindak menggantikan ahli-ahli panel pengawasan yang tidak berkesan atau yang telah dikompromi?

Kami berpendapat bahawa Parlimen harus terlibat. Kami mencadangkan, sebagai sebahagian daripada komitmen kerajaan terhadap Matlamat SDG 16 mengenai Keamanan, Keadilan dan Institusi yang Teguh, satu pasukan penyiasat bebas merentas parti dan menggunakan Jawatankuasa Terpilih ditubuhkan segera untuk menyiasat dakwaan tersebut.

Siasatan harus merangkumi perkara-perkara berikut:

1. Dapatkan pendedahan penuh tentang semua aset yang dipegang oleh Tan Sri Azam Baki termasuk yang dimiliki oleh isterinya, anak-anak dan saudara-maranya;

2. Mendapat pendedahan penuh tentang semua aset yang dipegang oleh mana-mana pesuruhjaya (mantan dan semasa) SPRM lain untuk memastikan integriti SPRM;

3. Mencadangkan agar Tan Sri Azam Baki mengambil cuti bagi memudahkan siasatan oleh pihak berkuasa;

4. Mencadangkan tindakan segera bagi menangani dakwaan tersebut dan membersihkan nama baik SPRM, sekiranya dakwaan tersebut terbukti tidak benar; dan

5. Mencadangkan undang-undang, dasar, SOP, dan prosedur semak dan imbang untuk mengukuhkan SPRM dan meningkatkan kesedaran di kalangan kakitangannya di semua peringkat tentang keperluan untuk membanteras rasuah dan salah guna kuasa, secara dalaman dan luaran.

Pada masa yang sama, sekiranya panel pemantau SPRM terus enggan menyiasat, dan memandangkan penubuhan SPRM sendiri tidak boleh menyiasat ketuanya sendiri, polis harus memulakan siasatan mereka sendiri berdasarkan semua maklumat yang sedia ada dalam domain awam.

TANDATANGAN DAN DISOKONG OLEH:


1. Sungai Buloh
2. Petaling Jaya
3. Bayan Baru
4. Pasir Gudang
5. Lembah Pantai
6. Ledang