KUALA LUMPUR, Malaysia--Saya menyambut baik pandangan dan saranan yang telah dilontarkan oleh YB Dato’ Seri Azalina Othman Said, bekas Timbalan Speaker Dewan Rakyat yang juga merupakan Ahli Parlimen Pengerang darihal betapa pentingnya kepimpinan politik generasi kami dan seterusnya generasi yang akan datang terbuka menerima persaingan antara parti-parti politik sebagai sesuatu yang positif dan menguntungkan rakyat.

Untuk itu, tumpuan mesti diberikan kepada penyediaan peraturan permainan (rule of the game) yang lebih kemas dan tuntas bagi membolehkan persaingan sihat berasaskan nilai, dan bukan lagi terhadap sentimen dan emosi yang dimainkan daripada prejudis perkauman dan keagamaan.

Prejudis kaum dan agama ini adalah satu bentuk politik narsisme yang tidak memberi sebarang keuntungan kepada negara dan rakyat khususnya dalam abad ke-21 dan seterusnya, bahkan memungkinkan untuk Malaysia diheret jauh kembali ke belakang.

Saya percaya banyak perkara demi negara yang kita boleh perkemaskan bersama-sama. Politik seharusnya diangkat menjadi satu kerjaya profesional yang dihormati dan disegani, bukan sebaliknya dipandang sebagai cukup jijik dan keji sepertimana yang berlaku pada hari ini.

Kepimpinan politik generasi kami dan generasi seterusnya mesti berubah  dan berjiwa lebih negarawan, menghormati disiplin dan organisasi parti dan pada masa yang sama terbuka kepada perbincangan serta kerjasama dengan semua pihak yang bersikap progresif dan objektif.

Untuk itu, saya menyambut baik cadangan Pengerang agar diperkenalkan satu Akta Pemecatan Ahli Parlimen (Recall Act) bagi membolehkan rakyat menarik semula sokongan mereka kepada mana-mana wakil rakyat yang bertindak mengkhianati mandat yang telah diberikan samada oleh parti yang mereka wakili dan rakyat yang telah mengundi.

Manakala Kaukus Reformasi Parlimen Dan Demokrasi Pelbagai Parti pada hemat saya adalah satu langkah ke hadapan bagi menyusun semula peranan setiap entiti Demokrasi Berparlimen untuk sama-sama memainkan fungsi dan tanggungjawab memastikan kelangsungan sistem demokrasi dan pematuhan kepada prinsip-prinsip yang terkandung dalam Rukunegara.