KUALA LUMPUR, Malaysia--Parti Sosialis Malaysia mengecam tindakan polis baru baru ini yang jelas ingin mensenyapkan hak bersuara rakyat yang terjamin dalam Perlembagaan Malaysia.

Dalam masa seminggu ini sahaja para aktivis yang menyuarakan suara agar PM letak jawatan melalui aksi #Lawan di intimidasi dan siasat berulang kali.

Kini kami difahamkan aktivis muda Sarah Irdina dari Misi Solidarity  ditahan polis dan akan berada dlm lokap Balai Jinjang sepanjang malam ini.

Jika apa yg di nyatakan oleh aktivis #Lawan iaitu supaya Perdana Menteri letak jawatan ini menyebabkan tangkapan dan siasatan dibawah Akta Hasutan, maka kenyataan yg sama di sahut berulang kali di Parliament pagi ini apabila dibongkarkan bagaimana Kerajaan PN salahpandu Parliament mengenai isu Ordinan Darurat. Ianya terbongkar dengan kenyataan jelas dari Istana hari ini.

Selain dari tangkapan Sarah Irdina hari ini, beberapa doktor juga disoalsiasat dan di intimidasi atas aksi Hartal Doktor.

Maka seperti mana yg diseru oleh bekas Ketua Polis, Dato Hamid Bador, polis harus berintegriti dan tidak di gunakan untuk kepentingan politik pemerintah.

Maka, PSM mendesak agar Sarah Irdina dibebaskan segera, dan polis harus menghentikan segera tangkapan dan intimidasi terhadap aktivis dan rakyat yang mengkrtitik Kerajaan dan menyuarakan tuntutan dalam ruang demokrasi.