Oleh Gabungan Darurat Iklim Malaysia

KUALA LUMPUR, Malaysia--Memandangkan pelbagai gangguan baru-baru ini dan ugutan undang-undang ke atas pembela alam sekitar yang menentang eksploitasi sumber asli serta tindak balas yang lemah terhadap kejadian banjir di Pahang baru-baru ini, Gabungan Darurat Iklim Malaysia (GDIMY) menuntut kerajaan dari semua peringkat dan pihak berkuasa untuk segera menghentikan ugutan terhadap pembela alam sekitar dan dan wartawan.

Ini termasuklah YBhg PPj (PA) Puan Sri To' Puan Datuk Shariffa Sabrina Binti Syed Akil (Presiden PEKA Malaysia), En Peter Kallang dari Save Rivers, Sean Augustin (FMT), Puan Pua Lay Peng (Persatuan Tindakan Alam Sekitar Kuala Langat ), YB Wong Tack (Ahli Parlimen Bentong), Encik Shaq Koyok dan masyarakat orang asli mempertahankan hak tradisi dan undang-undang mereka.

Kenyataan di bawah telah dibuat oleh Menteri Luar Malaysia kita, Yg Berhormat Dato' Sri Saiffudin Abdullah pada 12 Oktober 2021 sempena kejayaan Malaysia memperoleh kerusi di Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

"Malaysia mengalu-alukan Resolusi HRC yang menonjolkan implikasi hak asasi manusia terhadap kerosakan alam sekitar dan perubahan iklim yang dihadapi oleh individu dan masyarakat di seluruh dunia, terutamanya kumpulan yang terdedah, termasuk orang asli, orang tua, orang kurang upaya, dan wanita,..."

Kami mengekalkan bahawa dengan menyokong Resolusi, Malaysia mengakui bahawa kemerosotan alam sekitar, perubahan iklim dan pembangunan tidak mampan merupakan beberapa ancaman yang paling mendesak dan serius terhadap keupayaan generasi sekarang dan akan datang untuk menikmati kesaksamaan jantina dan hak asasi manusia, termasuk hak untuk hidup, kesejahteraan mental dan kesihatan fizikal, pembangunan, perumahan, air dan makanan.

Cuaca ekstrem, penebangan hutan dan pencemaran mengancam Malaysia akibat kesan daripada aktiviti manusia.

Pembela alam sekitar adalah suara penting yang menyeru kepada semua ketidakadilan yang berlaku di lapangan.

Kami bimbang Tindakan Undang-undang Strategik Terhadap Penyertaan Awam (SLAPPs) dan lain-lain bentuk pendakwaan dan penganiayaan akan menjadi corak untuk melindungi keuntungan yang segelintir sambil membiarkan orang ramai terus menderita.

Jenis ugutan ini tidak boleh diabaikan, terutamanya terhadap pembela alam sekitar.

Mereka harus segera disiasat oleh semua badan regulatori.

Oleh itu kami menuntut supaya:

1. Notis undang-undang ini ditarik balik serta-merta.

2. Hak alam sekitar rakyat Malaysia untuk udara dan air yang bersih, dan pemeliharaan serta akses kepada alam sekitar semula jadi dipertahankan.

3. Kebebasan untuk menuntut akauntabiliti kerajaan dan/atau perbadanan dijamin dan dilindungi untuk orang awam, terutamanya pembela alam sekitar.

Disokong oleh:

Organisasi

1. Alliance of River Three (ART!)
2. Persatuan Kesedaran dan Keadilan Iklim Malaysia (Klima Action Malaysia -
KAMY)
3. Greenpeace Malaysia
4. Five Arts Centre
5. Malaysian Progressives in Australia
6. Parti Sosialis Malaysia/Pemuda Sosialis
7. Pertubuhan Alam Sekitar Sejahtera Malaysia (GRASS)
8. Rimba Disclosure Project
9. Kolektif Iklim
10.Pertubuhan Solidariti Hijau Kuantan
11.Pertubuhan Solidaritas
12.North South Initiative
13.Cerah
14.Treat Every Environment Special Sdn Bhd
15.Jaringan Ekologi Dan Iklim (JEDI)
16.Sahabat Alam Malaysia (SAM)
17.Justice for sisters

Individu

1. Kennedy Michael
2. Sharifah Sofia Hussein
3. Selvan Segaran
4. Isaac Lim
5. Tan Sze Won
6. Muhammad Ariff Mohamad Nizam
7. Maniesegaran Sagadevan
8. Alice Tan
9. Loh Chee Wey
10.Valarmathy Vaiyavari
11.NurFitri Amir Muhammad
12.Anwar Fazal
13.Thilaga sulathireh
14.Dr Ann Lee